Let rakety V1 – Rigel I

Údaje o raketě:
Motor – KLIMA C6-5
Vybrali jsme nejsilnější motor, který jsme měli, co byl motor C6-5 od KLIMA. Motor má impulz 10N a hoří 1,6sec. Jeho hmotnost je 20g.
Raketa – V1 (Verze 1)
Byla to první verze mojí rakety. Účelem rakety bylo vyletět co nejvýš a počas letu sbírat různé údaje. To měla zabezpečit vnitřní elektronika. Proto měla raketa poměrně velký nákladový prostor. Objem nákladového prostoru byl 34 000 mm3. Výška rakety byla 270mm (od motoru po špičku) a její hmotnost 80g. Raketa byla poskládaná z 11 dílů, včetně 3 směrových křidýlek. Byla navrhnuta tak, aby některé součástky mohly být použité znovu a aby mohla být případně raketa zvětšena nebo zmenšena přidáním (odebráním) nějakých dílku. Raketa byla vyrobena 3D tiskem z materiálu PLA. Byla rozdělena na 2 základní části, prostor na motor a nákladový prostor. Protože měl motor výbušnou nálož pro odhození padáku, bál jsem se, že by výbuch mohl poškodit elektroniku. Z toho důvodu byla raketa navržena tak, aby se tyhle 2 díly od sebe vlivem výbuchu oddělili. Vnější průměr prostoru pro motor byl 40mm, vnější průměr nákladového prostoru byl 35mm. Raketu jsem navrhoval v CAD programu Inventor, pak jsem jí ještě testoval v programu OpenRocket a simuloval její let. Raketa dostala jméno Rigel I.

Sestavená raketa V1 – OpenRocket

Simulace letu rakety V1 – OpenRocket

Sestavená raketa V1 – Inventor
Cíle letu:
Protože už v době tisku této rakety jsem pracoval na dalších 3 verzích raket (V2, V3 a V4), kterých hmotnost, i s elektronikou, by dosahovala 250g, rozhodl jsem se do nákladového prostoru rakety místo elektroniky (která v té době ještě nebyla připravena) vložit dodatečné závaží – kameny. Raketa teda nesla 140g kamenů, díky čemu byla její celková hmotnost 240g. Hlavním cílem letu bylo zjistit jestli motor C6-5 zvládne vynést raketu o takovéto hmotnosti. Dalším cílem bylo otestovat jestli křidýlka zvládnou raketu udržet ve stejném směru. Taky jsem chtěl otestovat pevnost spojení jednotlivých dílů. Chtěl jsem dále otestovat startovací místo. Posledním z cílů bylo samozřejmě vyfotit hezkou fotku letu.
Průběh letu:
Startovalo se přibližně ve 22:00, ale přípravy začaly už hodinu dopředu. Muselo se nachystat elektronické odpalovací zařízení, startovací rampa, voda na hašení, fotografové a samotná raketa. Hned na začátku jsem při chystání rakety měl problém se spojením jednotlivých dílků a hlavně s tím, aby pak spolu držely. Protože jsme nechtěl, aby se nákladový prostor otevřel a kameny vyletěly na lidi, z bezpečnostních důvodů jsem se rozhodl ho zalepit lepící páskou. Raketa byla na startovací rampě postavená pod malým uhlem směrem od lidí (asi 10 stupňú). Protože to byl můj první start a raketa byla poměrně těžká, nikdo nepočítal s nějakým hezkým letem. Opak byl pravdou, raketa krásně letěla, po parabole přímo do pole. Oddělovací systém mezi nákladovým prostorem a prostorem pro motor krásně fungoval a na hranici pole se raketa rozdělila.
Výsledky letu:
Zjistil jsem, že motor C6-5 bez problémů vynese i 240g raketu. Protože raketa startovala pod úhlem, letěla po parabole, ale křidýlka hezky držela směr rakety. Protože už před startem jsem raketu musel olepovat páskou, usoudil jsem, že tento typ spojení nebude ideální a budu muset navrhnout nový způsob. Startovací místo bylo ve vysoké trávě a raketa zaletěla do pole, z toho důvodu jsme našli jen prostor pro motor, nákladový prostor jsme ale nenašli. Proto jsme se rozhodli změnit startovací místo. Fotilo se ve 22:00, kdy už byla celkem tma, díky tomu vznikla hezká fotka dráhy letu rakety. Chtěl bych poděkovat fotografům: Honza Flajšar a Michaela Holoubková, za krásnou fotku letu i video letu. Celkově let hodnotím jako úspěšný. Ze zjistění po letu jsem navrhnul nový spojovací systém a celou raketu V1 předělal, díky čemuž vznikla raketa V1 – v2.

Let rakety – Fotil Honza Flajšar
Let rakety – Natáčela Michaela Holoubková
